%0 Journal Article %T مطالعه رفتار، اولویت‌ها و موانع مصرف‌کنندگان میگو در کشور %J مجله علمی شیلات ایران %I موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور %Z 1026-1354 %A نرگسیان, عباس %A اجاق, سید مهدی %A ریحانی پول, سهیل %A عالیشاهی, علیرضا %A عادلی, افشین %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 28 %N 6 %P 35-46 %! مطالعه رفتار، اولویت‌ها و موانع مصرف‌کنندگان میگو در کشور %K میگو %K کیفیت %K بسته‌بندی %K سوابق تجربی %K رفتار مصرف‌کننده %R 10.22092/isfj.2019.119783 %X برنامه­ریزی برای افزایش سرانه‌ مصرف میگو در کشور، مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، بدون بررسی رفتار مصرف­کنندگان و شناخت نیازها، علاقه و سلیقه‌های آن­ها میسر نخواهد بود. هدف از تحقیق حاضر نیز ارزیابی اولویت­های مصرف­کنندگان میگو و موانع مصرف آن­­ها در کشور است. جامعه‌ی آماری تحقیق، کل کشور است که به صورت نمونه­گیری تصادفی10 شهر انتخاب و تعداد 1000 پرسش­نامه متناسب با جمعیت شهرهای موردنظر تکمیل شد. اطلاعات پرسش­نامه به نرم­افزار 20 SPSS منتقل و رتبه­بندی شاخص‌های مورد نظر، به وسیله آزمون فریدمن مشخص گردید. نتایج نشان داد که سه اولویت نخست مصرف­کنندگان برای خرید و مصرف میگو، کیفیت، بسته­بندی و سوابق تجربی است. ترتیب سایر اولویت­ها به صورت باورهای مثبت و منفی، نوع عرضه و فرآوری، قیمت، دسترسی، راحتی پخت، درآمد مصرف­کننده و زمان مصرف تعیین شد. اولویت اول جامعه مصرف در مورد شاخص­های کیفیت، بسته­بندی، باورهای مثبت و منفی و انواع عرضه و فرآوری، به ترتیب بو، نام تجاری، آلودگی (بهداشت) و میگوی سوخاری (بسته­بندی) بود. بررسی موانع مصرف این محصول در کشور نشان داد که گران­بودن میگو، بوی آن و عدم تناسب قیمت با درآمد افراد به ترتیب سه مانع نخست خرید و مصرف این آبزی در ایران هستند. در این تحقیق، سرانه مصرف برای جامعه آماری 5/98 و برای جامعه مصرف 487 گرم محاسبه شد. با توجه به نتایج، دست­اندرکاران صنعت تولید و عرضه میگو به منظور افزایش سرانه مصرف این آبزی، باید فعالیت­های خود را پیرامون شاخص­های کیفی، بسته­بندی و قیمت تمام­شده محصول متمرکز سازند. %U https://isfj.areeo.ac.ir/article_119783_38a2f46fa1d523988623d61dd53fa6d1.pdf