عوامل موثر بر رضایتمندی بیمه گذاران مزارع پرورش ماهیان سردآبی‌استان مازندران از بیمه کشاورزی

نویسندگان

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی بیمه گذاران مزارع پرورش ماهیان سردآبی از بیمه کشاورزی در استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از63 نفر از پرورش دهندگان ماهیان سردآبی استان مازندران بود که در طی سال های 88 تا 92 مزارع خود را از طریق صندوق بیمه کشاورزی، بیمه نموده بودند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده، روایی آن از طریق نظرات متخصصان و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ که برابر 0.88بود، استفاده و تایید گردید. باتوجه به نتایج بدست آمده به نظر می رسد که متغیر" رسیدگی بموقع صندوق بیمه به شکایت " درسطح 30% تاثیر بیشتری بر رضایتمندی داشته و بعد از آن متغیر" از نحوه تشخیص و برآورد خسارت  راضی هستم" در سطح 28%، سپس متغیر"فاصله بین خسارت وارده با زمان تعیین میزان خسارت" در سطح 23% و در نهایت متغیر" برخورد مناسب مدیران و کارکنان صندوق بیمه کشاورزی"در سطح 20% در میزان رضایتمندی موثر می باشند. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که عمده نارضایتی آبزی پروران به ترتیب پیرامون" طولانی شدن فاصله بین خسارت وارده با پرداخت غرامت، مناسب نبودن و اشکال درفرایند تشخیص و تعیین برآورد خسارت، نحوه رسیدگی به شکایات و خواسته آبزی پروران و نحوه رفتار و برخورد مدیران و کارکنان صندوق بیمه کشاورزی بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the policyholders' satisfaction coldwater fish farmers of Mazandaran Province corresponding agricultural insurance

نویسندگان [English]

  • Gh. Nouri
  • R. Khoshsima
  • H. Salehi
  • Sh. Kakolaki
چکیده [English]

The goal of this research was considering the reasons of policy holder satisfaction of breeding freshwater fish farms with agriculture insurance in Mazandaran province. The population of this research was the number of 63 freshwater fish breeders in Mazandaran province had assured their farms through Agricultural Insurance Fund during years 88 to 92 and they have utilized questionnaires for field data collection, its validity was approved by experts’ panel and its reliability was approved through utilization of Cronbach’s alpha coefficient (0.85). the variable " Agricultural Insurance Fund has considered on our complain on time" had more sound on satisfaction at the level of %30 followed by the variable " I am satisfied with specification and estimating damage of agricultural insurance" with the level of %28 and" the distance between damage and the time of compensation assessment by Insurance Fund is suitable " in level of %23  and" mangers and personnel attitude of Agricultural Insurance Fund is suitable" in level %20 are effective in measure of satisfaction. Obtained results from the research indicate that the main dissatisfaction of breeders had been about "becoming time-consuming between damage and compensation payment, being unsuitable and defective of specification and estimating compensation process, the way of considering on complain and demand of breeders and the way of managers and personnel of Agricultural Insurance Fund attitude and behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Insurance Fund
  • Fish Farmer
  • Coldwater fish
  • Satisfaction
  • FISHERY