بررسی موانع و راهکارهای توسعه صنعت ماهیان زینتی در ایران «مورد مطالعه: استان مرکزی»

نویسندگان

تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

چکیده

دریای خزر، خلیج فارس و محیط­های آبی طبیعی، جغرافیای راهبردی و موقعیت اقتصادی- اجتماعی بخش شیلات و آبزیان ایران را منحصر به فرد کرده است. این بخش در سه حوزه "اکوتوریسم"، "تولید غذا" و "رفتار اجتماعی" نقش ارزنده­ای در فرایند تحقق اهداف چشم­انداز ایران 1404 ایفا می­نماید. با این وجود، جایگاه ارزشمند صنعت پرورش ماهیان زینتی ایران کمتر مورد توجه واقع شده و مسائل مختلفی روند توسعه آن را با نقصان روبرو کرده است. استان مرکزی از استان­های پیشرو در صنعت یاد شده است و شناخت وضعیت وجود این صنعت و ارائه راهکارهایی برای توسعه آن، هدف اصلی تحقیق است. از روش تحقیق پیمایشی برای جمع­آوری داده­ها استفاده شد. پرورش­دهند­گان و کارشناسان ماهیان زینتی استان مرکزی، جامعه آماری تحقیق بود که به دلیل محدودیت فراوانی، به صورت تمام­شماری در نمونه قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه­ای بود که روایی ظاهری و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. یافته­های تحقیق نشان داد که "اشتغال­زایی و کسب درآمد" و "علاقه به پرورش ماهیان زینتی" دو دلیل عمده جذب شاغلین به این صنعت می­باشند. همچنین، ‌افراد مورد مطالعه، ارزیابی مطلوبی از وضعیت موجود این صنعت نداشتند(امتیاز 17/1 از  5). نتایج تحلیل عاملی نیز حاکی از آن بود که پنج عامل: "مدیریت صنفی و منابع غذایی"،"مدیریت ترویج و اطلاع­رسانی اصول صحیح پرورش"،"مدیریت درمان و بیمه"، "مدیریت کیفیت ماهیان وارداتی" و "حمایت فنی و اقتصادی" حدود 80 درصد تغییرات متغیر وضعیت موجود و موانع توسعه صنعت ماهیان زینتی استان مرکزی را تبیین کرده­اند. مهمترین راهکارهای کاهش و رفع مشکلات پیش­روی صنعت یاد شده، ایجاد و توسعه نظام صنفی صنعت ماهیان زینتی و توسعه تربیت منابع انسانی متخصص ­شناخته شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of barriers and strategies for development of ornamental fish industry in Iran “case study of Markazi Province”

نویسندگان [English]

  • S.D Hajimirrahimi
  • S Dadgar
چکیده [English]

Caspian Sea, Persian Gulf and the natural aquatic environment, made Iran’s geo-strategic and socio-economic situation of the fisheries and aquaculture sector unique. This sector in the three areas of “ecotourism”, “food production” and “social behavior” play a crucial role in achieving Iran's Vision Policy of 1404 goals. However, Iran's valuable position in ornamental fish farming industry has been less attention and several issues challenged its development trend. Markazi is one of the leading provinces in this industry. So the main purposes of research were to identify current situation and providing development strategies. This study was descriptive and data were collected by survey method. The Statistical population was ornamental fish’s Producers and experts in Markazi province which due to limit number, census sampling was applied. The main tool for gathering information was questionnaire which its face validity confirmed through educational specialist and expert’s viewpoint. Also, the reliability of research tool was evaluated by Coronbach Alfa Test. The results showed that "Employment and income" and "Interest in breeding ornamental fish" were two main reasons to attract practitioners to this industry. The respondents considered the current situation ornamental fish industry, undesirable (Score 1.17 out of 5). Factor analysis showed that five factors named; "Corporate management and food resources", "management of extension and informing about authentic breeding principles", "Care Management and Insurance", "imported fish quality management" and "technical and financial support" have explained about 80% of the variance of the current situation and barriers to the development of ornamental fish industry in Markazi Province. The most important strategies to reduce facing problem in mentioned industry were development priority belonged ornamental fish industry trade system and development of specialized human resources training.


 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ornamental fish industry
  • Fisheries and aquaculture
  • Markazi Province
  • Development
Cheong, L., 1996. Overview of the current international trade in ornamental fish, with special reference to Singapore. Rev. Sci. tech. Off. Int. EPA. 15(2), 445-481. Gray, S., 2011. An economic & production assessment model for ornamental fish production Jamaica. Ministry of Agriculture & Fisheries, Aquaculture Branch Twickenham Park, Spanish Town, St. Catherine, Jamaica. Supervisor: Professor Pall Jenson Reykjavik University, Iceland, pp. 1-26. AVA's Food Security Roadmap for Singapore, 2013. Harnessing technology for sustainable growth in the local ornamental fish industry. Available on http://www.ava.gov. g/files/ava vision/issues3-4/food-security-roadmap,html. Jayalal, L. and Ramachandran, A., 2012. Export trend of Indian ornamental fish industry. Agriculture and Biological Journal on North America, 3(11), 439-451. Kellier, D., 2015. Aquaculture development initiatives. Minister of Agriculture, Labor & Social Security, Jamaica, pp. 1-9. Livengood, E.J. and Chapman, F.A., 2007. The Ornamental Fish Trade: An Introduction with Perspectives for Responsible Aquarium Fish Ownership. This document is FA124, one of a series of the Department of Fisheries and Aquatic Sciences, UF/IFAS Extension, pp. 1-7. Ramos, F.M., Araújo, M.L.G., Prang, G. and Fujimoto, R.Y., 2016. Ornamental fish of economic and biological importance to the Xingu River. Braz. J. Biol., 75(3), 95-98. Sirajudheen T.K., Shyam, S.S., Bijukumar, A. and Bindu A., 2014. Problems and Prospects of Marine Ornamental fish trade in Kerala, India. Journal of Fisheries Economics and Development. XV (1), 14-30. The Association of Zoos and Aquariums, 2016 .Sustainability considerations for developing an aquatic invertebrate & fish collection plan. (AZA), pp. 1-2.