بررسی مولفه‌های موثر بر مصرف ماهی تازه در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

 تحقیق حاضر عوامل موثر بر مصرف ماهی تازه در ایران را بررسی نموده است. اطلاعات مورد استفاده، شامل داده­های هزینه و درآمد 38252 خانوار شهری و روستایی می­باشد که در سال 1394 توسط مرکز آمار ایران جمع­آوری شده است. با توجه به ماهیت داده­ها، ابتدا از بین مدل­های توبیت، هکمن و دابل هاردل براساس آزمون­های نسبت راستنمایی و وونگ همچنین علامت ضرایب و معناداری آن­ها، مدل دابل هاردل به عنوان مدل مناسب انتخاب گردید. نتایج نشان داد متغیرهای سن و تحصیلات سرپرست، وضعیت درآمدی و جنسیت سرپرست، منطقه زندگی و نزدیکی به دریا تاثیر مثبت و معناداری در مشارکت (تصمیم به مصرف ماهی تازه) دارد و سن سرپرست، تحصیلات سرپرست و همسر، بعد خانوار، درآمد ماهانه خانوار و شاخص قیمت گوشت قرمز و مرغ تاثیر مثبت و قیمت ماهی تاثیر منفی و معناداری بر میزان مصرف ماهی دارد. از اینرو افزایش آگاهی و گسترش مراکز دسترسی می­تواند در افزایش مصرف موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigation of factors affecting fresh fish consumption in Iran

نویسندگان [English]

  • S Ziaee
  • Kh Samare Hashemi
  • S.A. Samare Hashemi
چکیده [English]

The present study has studied factors influencing the consumption of fresh fish in Iran. Information required for the study, included cost-income data of 38252 urban and rural households that has been collected in 2015 by the Statistical Center of Iran. Due to the nature of the data, first from the Tobit, Hackman and double Hurdle models based on likelihood ratio and Wong tests along with sign coefficients and their significance, double Hurdle model was selected as an appropriate model. Results showed that age, education and gender of household head, income status, living area and distance to the sea have a significant positive impact on participation (decision to consume fresh fish) and head`s age, head`s education, wife`s education, family size and monthly income of the household and the price index for meat and poultry have positive effect and the price of fish has a significant negative impact on the consumption of fish. So more awareness and expand access centers can be effective in increasing consumption.