مطالعه رشد تخمک در ماهی کفال پوزه باریک Liza saliens Risso

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ساری

2 تهران

چکیده







در این پژوهش، مراحل مختلف تکامل تخمدان ماهی کفال پوزه باریک (Liza saliens) از نظر ریخت شناسی و بافت شناسی، مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفت. برای این منظور طی سالهای 1377 و 1378 بیش از یکصد و پنجاه عدد ماهی کفال از پره های صیادی در سواحل جنوبی دریای خزر تهیه و تکامل و رشد گناد آنها بر اساس پارامترهای ظاهری و بافتی مرحله بندی شدند. در مرحله نخست، تخمکها کوچک و بی رنگ می باشند. در مرحله دوم رشد محسوسی در ائوسیت ها دیده می شد. در مرحله سوم، توده تخمک با فشردن تخمدان قابل لمس است و انشعابات رگهای خونی بوضوح دیده می شود و زرده سازی موجب افزایش رشد سیتوپلاسم شده و در این دوره زونارادیاتا بوضوح مشاهده می گردد. در مرحله چهارم تخمک ها با چشم غیر مسلح قابل رؤیت هستند، تخمک ها رشد بیشتری نموده و زرده سازی نیز افزایش می یابد. در این دوره هسته به سمت قطب جانوری مهاجرت می کند.
در مرحله پنجم تخمک ها حالت سیال داشته و براحتی دفع می شوند. حداکثر GSI در مرحله پنج و دقیقاً قبل از تخم ریزی در ماهی به ثبت رسید. در مرحله ششم تخمدان به مرحله دو بر می گردد و تخمدان حاوی فولیکولهای خالی، تخمکهای نابالغ و تخمک های تخلیه نشده می باشد. بر اساس مطالعات انجام شده مرحله یک تا سه در ماههای شهریور تا اردیبهشت، مرحله چهار در ماههای خرداد و تیر، مرحله پنج در ماههای تیر و مرداد و مرحله شش در شهریور ماه بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A STUDY ON OOGENESIS OF LIZA SALIENS

نویسندگان [English]

  • M. Yosefian 1
  • Sh. Oryan 2
  • F. Farokhi 1
  • H. Asaeian 1
1 Sari
2 tehran
چکیده [English]

In this study, gametogenesis of sharp-nose mullet (Liza saliens) was investigated bassed on morphological and histological characteristics. For this purpose, about 150 specimen of this species were collected from beach-seine nets in the southern Caspian Sea and were transferred to the laboratory for futher examinations on gonads. The gonad development was classified to 6 different stages consist of: 
stage I: The oocytes small, colourless with a big nucleus.
stage II: The low increase in size of oocytes; globular yolk of nucleus appearing.
stage III: Blood vessels are appearing on the ovary; the oocytes are in the primary vitellogenesis stages; vacules and zona radiata are seen around them.
stage IV: The ovules can be easily observed with naked-eyes, vitellogenesis are complete and oocytes are mature.
stage V: Oocytes are in maximum growth, nucleus migrating towards animal pole; spawning occures in this stage.
stage VI: This stage is after spawning, ovary contains empty follicles.
Based on this study, the stage of I to III were observed in August to April; stage of IV in May and June; stage of V in June and July and stage VI in August.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Growth
  • OOCYTE
  • LIZA SALIENS