ارزیابی تجویز جیره‌‌ای ترکیب گزنه (Urtica dioica) و آقطی (Sambucus ebulus) بر شاخص‌‌های رشد، خون، ایمنی و بازماندگی کپور معمولی (Cyprinus carpio) در مواجهه با آئروموناس هیدروفیلا (Aeromonas hydrophilla)

نویسندگان

1 پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، ساری، ایران.

2 مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.

3 اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان، اداره کل دامپزشکی استان مازندران، ساری، ایران.

4 مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید رجایی، ساری، ایران.

10.22092/isfj.2022.128210

چکیده

در این بررسی پودر برگ خشک گیاهان گزنه و آقطی در دو ترکیب و سه تیمار، تیمار1 (50 گرم آقطی + 60 گرم گزنه در هر کیلو گرم جیره)، تیمار2 (50 گرم آقطی + 120 گرم گزنه در هر کیلوگرم جیره) و شاهد (جیره معمولی) به جیره غذایی افزوده و طی 8 هفته تعداد 180 عدد ماهی کپور (گرم 74/2 ± 64/52) با آن تغذیه شدند. خونگیری در هفته 4 و 8 آزمایش و زیست‌سنجی در پایان دوره انجام شد. در پایان هفته 8 ماهیان با باکتری آئروموناس هیدروفیلا مواجهه  داده شدند. نتایج نشان داد که وزن نهایی، افزایش وزن بدن و ضریب رشد ویژه در تیمار 2 و  میزان ضریب تبدیل غذایی این تیمار در مقایسه با شاهد به طور معنی‌‌داری به‌ترتیب افزایش و کاهش داشت. ولی مقادیرMCV، MCH، MCHC، گلوکز، کلسترول، آلبومین، آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز تفاوت معنی‌‌داری بین تیمارها و شاهد نشان ندادند. در هفته 4 و 8، میزان گلبول‌های قرمز، هماتوکریت و هموگلوبین تیمارها به طور معنی‌‌داری بیشتر از شاهد بود. در پایان هفته 4، میزان گلبول سفید بین تیمار 2 و شاهد تفاوت معنی‌‌دار داشت، ولی در پایان هفته 8، این شاخص در  تیمارها افزایش معنی‌‌داری نسبت به شاهد داشت. درصد سلول‌های نوتروفیل، پروتئین تام و IgM تام در  تیمارها در هفته 4 و 8 افزایش معنی‌داری در مقایسه با شاهد داشت. میزان تری‌‌گلیسرید تیمارها در هفته 8 کاهش ‌‌معنی‌‌داری در مقایسه با شاهد داشت. طی هفته 4 و 8، فعالیت لیزوزیم تیمارها در مقایسه با شاهد افزایش معنی‌‌داری داشت و بیشترین فعالیت در تیمار2 بود. در هفته 4، تولید رادیکال آزاد اکسیژن تیمار 2 افزایش معنی‌‌داری در مقایسه با شاهد داشت، ولی در هفته 8، افزایش معنی‌‌دار در تیمارها  نسبت به شاهد دیده شد. درصد بقاء پس از مواجهه با باکتری آئروموناس هیدروفیلا در تیمار 1 ،2 و شاهد به‌ترتیب 6/71، 9/69 و 6/22 درصد بود. نتایج این بررسی نشان داد که استفاده از ترکیب دو گیاه گزنه و آقطی در هر دو تیمار می‌‌تواند موجب بهبود رشد و ایمنی در ماهیان کپور گردد، ولی تیمار 2 نتایج بهتری داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of dietary administration of nettle (Urtica dioica) and dwarf elder (Sambucus ebulus) on growth, hematological, immunological indices and survival of common carp (Cyprinus carpio) against Aeromonas hydrophila

نویسندگان [English]

  • M Binaei 1
  • A Sepahdari 2
  • M Ghiasi 1
  • A Babaalian 3
  • H Ali Matani 4
  • F Habibi 1