مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران

نویسندگان

1 گروه شیلات، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه گیلان، صومعه سرا، ایران

2 گروه فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

چکیده

با توجه به نقش مصرف آبزیان در تامین سلامت جامعه و افزایش جمعیت سالمندان در کشور، در این پژوهش نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، پرسشنامه‌ای بر اساس مطالعه کتابخانه‎ای و نظریات افراد متخصص، طراحی و استاندارد شد. پرسشنامه‎ها به صورت الکترونیکی از طریق فضای مجازی برای افراد سالمند (سن 60 به بالا) ارسال شد.. بر اساس یک مدل پیش‌فرض، رفتار مصرف‌‌کننده نتایج نشان داد که 7 عامل کیفیت، نوع عرضه، درآمد، دسترسی، سوابق تجربی، سلامتی و راحتی مصرف به طور معنی‎داری بر نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه موثر هستند (۰۵/۰>p). ولی دو عامل قیمت و تبلیغات اثر معنی‎داری بر نگرش نداشتند و مشخص شد که نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه بر تصمیم به خرید و افزایش مصرف ماهی موثر است (۰۵/۰>p). بدین ترتیب، با تغییر و بهبود هر یک از عوامل موثر بر نگرش، می‎توان مصرف ماهی را در سالمندان افزایش داد. کیفیت و دسترسی از جمله عوامل بسیار موثر بر نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه بودند. لذا، با بهبود کیفیت و افزایش دسترسی به ماهی تازه در مناطق مختلف کشور می‎توان برای سهولت و افزایش مصرف قشر سالمند از ماهی تازه، گامی مهم برداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of factors affecting the attitude of the elderly towards buying and consuming fresh fish in Iran

نویسندگان [English]

  • B. Farjami 1
  • A. Aadeli 2
  • A. Babakhani 1