با توجه به نقش مصرف آبزیان در تامین سلامت جامعه و افزایش جمعیت سالمندان در کشور، در این پژوهش نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، پرسشنامهای بر اساس مطالعه کتابخانهای و نظریات افراد متخصص، طراحی و استاندارد شد. پرسشنامهها به صورت الکترونیکی از طریق فضای مجازی برای افراد سالمند (سن 60 به بالا) ارسال شد.. بر اساس یک مدل پیشفرض، رفتار مصرفکننده نتایج نشان داد که 7 عامل کیفیت، نوع عرضه، درآمد، دسترسی، سوابق تجربی، سلامتی و راحتی مصرف به طور معنیداری بر نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه موثر هستند (۰۵/۰>p). ولی دو عامل قیمت و تبلیغات اثر معنیداری بر نگرش نداشتند و مشخص شد که نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه بر تصمیم به خرید و افزایش مصرف ماهی موثر است (۰۵/۰>p). بدین ترتیب، با تغییر و بهبود هر یک از عوامل موثر بر نگرش، میتوان مصرف ماهی را در سالمندان افزایش داد. کیفیت و دسترسی از جمله عوامل بسیار موثر بر نگرش سالمندان نسبت به مصرف ماهی تازه بودند. لذا، با بهبود کیفیت و افزایش دسترسی به ماهی تازه در مناطق مختلف کشور میتوان برای سهولت و افزایش مصرف قشر سالمند از ماهی تازه، گامی مهم برداشت.
فرجامی, بهنام , عادلی, افشین و باباخانی, آریا . (1402). مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران. مجله علمی شیلات ایران, 32(5), 15-23. doi: 10.22092/isfj.2024.130596
MLA
فرجامی, بهنام , , عادلی, افشین , و باباخانی, آریا . "مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران", مجله علمی شیلات ایران, 32, 5, 1402, 15-23. doi: 10.22092/isfj.2024.130596
HARVARD
فرجامی, بهنام, عادلی, افشین, باباخانی, آریا. (1402). 'مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران', مجله علمی شیلات ایران, 32(5), pp. 15-23. doi: 10.22092/isfj.2024.130596
CHICAGO
بهنام فرجامی , افشین عادلی و آریا باباخانی, "مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران," مجله علمی شیلات ایران, 32 5 (1402): 15-23, doi: 10.22092/isfj.2024.130596
VANCOUVER
فرجامی, بهنام, عادلی, افشین, باباخانی, آریا. مطالعه عوامل موثر بر نگرش سالمندان نسبت به خرید و مصرف ماهی تازه در ایران. مجله علمی شیلات ایران, 1402; 32(5): 15-23. doi: 10.22092/isfj.2024.130596