بررسی تغییر رفتار شهروندان تهرانی در مصرف آبزیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

 



برای آگاهی از تغییر رفتار مصرف شهروندان تهرانی نسبت به محصولات شیلاتی در سال 1384 با تکمیل پرسشنامه از 316 خانوار در هر یک از مناطق 22 گانه تهران آمارگیری تصادفی و مستقل بعمل آمد تا با تحقیقی مشابه در سال 1380 برای برنامه های توسعه بازاریابی مورد مقایسه قرار گیرد. برای محاسبات آماری، بر حسب نوع پرسش و آماره بکاررفته در تحلیل استنباطی پژوهش، برای آماره های ناپارامتریک از آزمونهای فریدمن، کای دو و آماره های پارامتریک از آماره z (توزیع نرمال) و در نهایت ضریب فی کرامر در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد، کیفیت، تازگی و بهداشتی بودن محل توزیع، بیشترین نقش را در تصمیم برای خرید دارند. ضمن اینکه قیمت خرید و بسته بندی در مقایسه با سال 1380، اولویتی برابر دارند و رابطه معنی دارنی نیز بین سطوح درآمدی خانوارهای تهرانی و گرایش مصرفی آنها وجود ندارد. 16.6 درصد به کسانی که ترجیح می دادند آبزیان را بسته بندی شده خریداری کنند افزوده شده و به 62.3 درصد رسیده است. مصرف سرانه آبزیان از 2.8 به 3.46 کیلوگرم افزایش یافته است.
گرایش مصرفی خانوارها با توجه به افزایش قیمت آبزیان دریایی به سمت آبزیان پرورش سوق یافته بطوریکه مایه قزل آلا بدلیل رشد قابل توجه تولید و ترویج زنده فروشی آن، در اولویت اول مصرف قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

STUDY ON TEHRAN CITIZENS BEHAVIOR CHANGE IN CONSUMPTION OF THE AQUATIC PRODUCTS

نویسندگان [English]

  • A. Adeli
  • B. Shabanpor
چکیده [English]

To understand the change in fish consumption behavior of Tehran citizens, in the year 2005, an investigation was conducted using questionnaire. Using independent random method, 316 families covering all 22 districts of Tehran were selected. The results were combined with that acquired in the year 2001 to develop marketing programs. We used Fridman, K2 tests for nonparametric statistics and Z (normal distribution) and Phi Cramer index for analysis. The results showed that the quality and freshness of the products and the hygienic state of the distributing places had the highest effects on purchase. Also, the price and packaging had the same priority as in the year 2001. No significant relationship was found between income level of the families and their fish consuming tendency. Comparing the two years of study, we found that 16.6% more people preferred packed food in the year 2005 while per capita consumption had increased from 2.8 to 3.46kg.Withthe information on production date and health license already available on the products, the consumers demanded dietary contents. Considering the increase in marine fishery products, the families tended to consume more of the farmed aquatics with the live selling of rainbow trout being preferred the most. The behavior of consumers and their decisions to purchase fishery products in this period depended on production directions and economic development strategies which indicated positive aquaculture development programs in the country. We recommend continuing current policies regarding marketing factors. The results also showed that uncertainly about freshness and health of the products is the main reason for purchase from the representative fishery stores. The results shows more research and advertisement can improve awareness about packing advantages and its role in decreasing wastes and creating more added values.

کلیدواژه‌ها [English]

  • AQUATICS
  • Marketing
  • consumption
  • Tehran