رتبه بندی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات میگوی ایران به کشور چین

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

3 مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان، سازمان شیلات ایران، تهران، ایران

10.22092/isfj.2025.132995

چکیده

هدف این مطالعه شناسایی ورتبه بندی عوامل مؤثر در توسعه صادرات میگوی ایران به کشور چین است. بدین منظور، در سال 1402 پرسشنامه‌ای شامل عوامل احتمالی مؤثر در توسعه‌ صادرات میگوی ایران به کشور چین در قالب طیف لیکرت (Likert scale) 5 درجه‌ای تهیه و بین صادرکنندگان میگوی ایران، خبرگان و مطلعین حوزه‌ شیلات توزیع شد. روش تحقیق این پژوهش کمی و از نوع توصیفی پیمایشی و روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری در دسترس بود. روش تهیه پرسشنامه به صورت آنلاین بود که در اختیار اعضای نمونه قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با کمک نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دسترسی مناسب به خدمات بانکی بین‌المللی، محدودیت‌های انتقال پول برای خرید نهاده‌ها یا انتقال پول به داخل، ضعف برندسازی، پایین بودن توان رقابت صادرکنندگان ایرانی، نوسانات نرخ ارز، همسو نبودن استراتژی تولید و صادرات، محدود بودن ظرفیت و توانایی (مالی و اجرایی) صادرکنندگان، پایین بودن سطح دانش بازاریابی صادرکنندگان میگو، عدم حمایت مناسب و مؤثر نظام بانکی در تخصیص تسهیلات به تولید و صادرات و فقدان کنسرسیوم صادراتی، به‌ترتیب ده عامل مؤثر با بالاترین میزان تأثیر در صادرات میگو به کشور هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ranking of factors affecting the development of Iran's shrimp exports to China

نویسندگان [English]

  • H. Saeedi 1
  • Y. Moradi 2
  • A. Mokhtarie Abkenari 3
1
2
3